زیباییشناسی طبیعت پیامدهای هستیشناسی متجسّم مرلوپونتی
نویسندگان
چکیده
موریس مرلوپونتی در درس گفتارهایش پیرامون طبیعت به وضوح با انسانمحوری کانت موافق نیست. به ویژه مفهوم کانتی بیغرضبودگی احساس زیباییشناختی در زیباییشناسی طبیعت که مرلوپونتی الهامبخش آن است غیر قابل دفاع است. طبیعت و جسمانیت انسان در این سنّت کانتی جدا دیده شدهاند. برعکس، در پدیدارشناسی مرلوپونتی میتوان ایده تن- سوژه و عالم را یافت: یک هنرور اعیان را دریافت میکند و با آنها دریافت میشود. از این رو، نه فاصلهای بین آنها است و نه شکافی. این بدان معناست که مرلوپونتی سنّت عموماً مقبول اندیشه را رها میکند. با سرچشمههای باستانی آن نزد آثار افلاطون، سنّت از تقابل میان آنچه واقعی فرض میشود و آنچه خیالی لحاظ میشود، آغاز میگردد، یعنی خود شیء و نمود آن. از این رو، هنر ظهور یک اندیشه است و، در حالی که اندیشه میبایست بیانگر یک وحدت و تمامیت باشد، خود هنر نمیتواند به آنسوی تنوع و ناهمسانی محدودکننده ظهورات برسد. در مرلوپونتی از این اندیشه «منقسم» با یک «اندیشه تنیافته یا متجسم» اجتناب میشود، اندیشهای که در آن تن کنش متقابل مشاهده و حرکت است. به نظر او تن «تبر» (= ابزار تقطیع و تصقیل) عالم ما است.
منابع مشابه
زیباییشناسی کلام وحیانی قرآن کریم
چکیده زیباییشناسی از مباحث بنیادین و اساسی است که پیدایش آن به افلاطون و پیش از او برمیگردد و تا امروز نیز با آرای متفکران و صاحبنظران معاصر غربی و اسلامی به حیات خود ادامه میدهد. هنر دینی نیز یکی از انواع کوششهای فکری است که برای درک و دریافت حقیقت هستی صورت میگیرد. از آنجا که قرآن کریم بهعنوان بزرگترین معجزه مکتوب، از جنبههای مختلف قابل بررسی است، در مقاله حاضر، در گسترهای ا...
متن کاملسزان و مرلوپونتی
مرلوپونتی، فیلسوف اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس فرانسوی در صدد بود تا روش جدیدی در توصیف تجربه انسان در جهان ارائه کند و برای رسیدن به این مقصود، روش پدیدارشناسی را برمیگزید تا از بنبستها و معضلات عقلگرایان و تجربهگرایان رهایی یابد. از این رو، مرلوپونتی به جای تکیه بر ایدهها، ادراک حسی را پدیدارشناسی میکند و جنبههای آن مانند بدن، آگاهی، هنرها و گفتارها و، به طور کلیّ، مباحث عملی در مور...
متن کاملنقش پدیدارشناسی مرلوپونتی در پزشکی
امروزه پدیدارشناسی با تأکید بر توصیف مستقیم امور و توجه به تجربه زیسته افراد مورد توجه حوزههای مختلف قرار گرفته است. در این بین پدیدارشناسی مرلوپونتی با تاکیدی که بر نقش بدن دارد توجه محققان حوزه پزشکی را به خود جلب کرده است. مرلوپونتی در پدیدارشناسی خود تعریف جدیدی از بدن ارائه میدهد که آن را «بدن زیسته» مینامد. بدن زیسته که در مقابل مفهوم مکانیکی بدن قرار دارد محور ذهنیت و در- جهان- بودن ...
متن کاملهوسرل، مرلوپونتی و مفهوم تن
بیتردید مرلوپونتی در تألیف کتاب پدیدارشناسی ادراک از آثار مختلف هوسرل، بهویژه کتاب ایدهها ... ІІ و تأملات دکارتی بهرۀ فراوانی برده است. اما تأمل در نوع نگرش مرلوپونتی دربارۀ ثنویت تنـسوژۀ دکارتی و مقایسۀ آن با دیدگاه هوسرل، تمایز میان این دو نوع نگرش را آشکار میسازد. اگرچه هوسرل در برخی آثارش بر پیوند نزدیک تن و سوژه تأکید میکند، اما اصرار او بر عناصری همچون تأویل پدیدارشناختی و سوژۀ است...
متن کامل«بدنمندی» در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس
در رویکرد پدیدارشناسانه، بدن فارغ از قواعد و استدلالات عقلی، پدیداری تلقی میشود که سوژه را در معرض تجربه قرار میدهد. در این رویکرد بحث بر سر نسبت سوژه با بدن و جهان، نه بر بنیاد هستی شناسی سوژه و نه بر اساس شناخت او از جهان، بلکه بر اساس تجربه و مجاورت او با جهان است. این مقاله ضمن پرداختن به پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس، با تمرکز بر بدن و مفهوم بدنمندی، نقاط اشتراک و نیز تفاوت رویک...
متن کاملادراک حسی در پدیدار شناسی مرلوپونتی
مرلوپونتی فیلسوف پدیدار شناس فرانسوی در خصوص ادراک حسی به نقادی آرای عقلی مذهبان و تجربی مذهبان می پردازد و با الهام از اندیشه اگزیستانس درهیدگر و پدیدارشناسی هوسرل با ردیگرادراک حسی را مورد تحقیق قرارمی دهد و این مقاله به طور اجمال به آن پرداخته است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های فلسفیجلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۲۹-۱۳۷
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023